Kazinczy Győr

PÁLYÁZATOK

BESZÁMOLÓ

PÁLYÁZATI  AZONOSÍTÓNTP-TEHETSÉG-23-0030
PÁLYÁZAT CÍME:“Szokott ösvényen szokatlanul…” anyanyelvi tehetséggondozó program
MEGVALÓSÍTÓ OKTATÁSI INTÉZMÉNY és HELYSZÍNKazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium (9021 Győr, Eötvös tér 1.)
IDŐPONT2023. szeptember 1 – 2024. augusztus 31.
TÁRGY anyanyelvi tehetséggondozó program megvalósítása
RÉSZTVEVŐKközépiskolás tanulók

Tehetséggondozó programunkkal az előző években az NTP keretében megvalósított “Jót s jól”, “Íz, csín, tűz” és “Szólj, s ki vagy, elmondom” elnevezésű pályázatainkat folytattuk. Pályázati programunk lényege az volt, hogy játékosan, interaktív módon, minél több gyakorlati megnyilvánulási lehetőséget adva fejlesszük a tanulók nyelvi tudatosságát, igényes nyelvhasználatát, kreativitását. A komplex tehetségfejlesztő program célja, hogy önállóan és logikusan gondolkodni tudó, kreatív ötleteket megvalósító, mondanivalóval rendelkező, azt igényes nyelvi köntösbe öltöztető diákokat neveljünk. A pályázatban megvalósított 60 órás tehetséggondozó program három egymásra épülő modulja egyaránt fejleszteni kívánta a szóbeli és az írásbeli kifejezőkészséget, a kreativitást és az alkotókészséget. A 60 órás fő programelemben 20 fő tanuló vett részt. Pályázatunk része volt továbbá egy 5 napos anyanyelvápoló tehetséggondozó tábor megvalósítása.

Tehetséggondozó programunk célja volt, hogy interaktív módon, élmény- és felfedezésközpontú szemlélettel fejlessze a tanulók nyelvi tudatosságát, bővítse és mélyítse anyanyelvismeretét. A program három egymásra épülő moduljában egyaránt fejleszteni kívántuk a szóbeli és az írásbeli kifejezőkészséget, azaz a fogalmazáskészséget, a különböző szövegműfajok biztos ismeretét, az ismeretek gyakorlati alkalmazását, illetve a szóbeli megnyilvánulásokhoz szükséges előadói készségeket. Az alapvető törekvésünk mellett célunk volt egyrészt az anyanyelv összetartó erejének, másrészt gazdagságának, sokféleségének a tudatosítása. Programunk komplex: a tudatos és igényes anyanyelvhasználat fejlesztésén túl célunk volt, hogy változatos módszerekkel felszabadítsuk a gyerekekben rejlő kreatív energiákat, teret adjunk önkifejezési vágyuknak, mélyítsük ön- és világismeretüket, fejlesszük kooperációs készségüket. Programunkat az anyanyelv művelése iránt érdeklődő, kiemelkedő képességű gyerekekre építettük. A pályázat lehetőséget adott számunkra, hogy az iskolánkban zajló tehetséggondozó munka színesebbé, sokrétűbbé, hatékonyabbá, élményszerűbbé váljon, hogy a kiemelkedően tehetséges gyerekeket professzionális, sokszínű módon fejlesszük, az írástudás „középiskolás fokon” túlmutató szintjét sikerrel célozzuk meg. A programban részt vevő diákok motiváltan dolgoztak, anyanyelvi versenyeken vettek részt, iskolai rendezvényeken vállaltak szereplési lehetőséget, szívesen, örömmel vettek részt a program által biztosított közösségépítő, készségfejlesztő programokon.

A pályázati fotódokumentáció ITT érhető el.

Kisfilm

Médiamegjelenés

Nagy örömünkre szolgált, hogy megvalósíthattuk a tehetséggondozó programot, szándékaink szerint folytatjuk a megkezdett munkát, és a jövőben is pályázni szeretnénk a Nemzeti Tehetségprogram felhívásaira. Köszönjük a támogatást a Nemzeti Tehetségprogramnak és a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak! 

BESZÁMOLÓ

PÁLYÁZATI  AZONOSÍTÓNTP-TMV-23-0095
PÁLYÁZAT CÍME:A Kárpát-medencei szép magyar beszéd verseny megszervezése
MEGVALÓSÍTÓ OKTATÁSI INTÉZMÉNY és HELYSZÍNKazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium (9021 Győr, Eötvös tér 1.)
IDŐPONT2023. szeptember 1 – 2024. augusztus 31.
TÁRGY Versenyszervezés, -lebonyolítás
RÉSZTVEVŐKanyaországbeli és határon túli középiskolás tanulók

A győri Kazinczy Ferenc Gimnázium névadója iránti tiszteletből, a hagyományteremtés szándékával indította útjára több mint fél évszázaddal ezelőtt a Kazinczyról elnevezett Szép Magyar Beszéd versenyt, melyet a 2023/24-es tanévben 58. alkalommal rendeztünk meg. A verseny a vele párhuzamosan kialakuló anyanyelvi mozgalmakkal együtt a mai napig a magyar nyelvterület középiskolás korosztályának legjelentősebb anyanyelvi versenye. A verseny 3 fordulóban zajlott (helyi, vármegyei és Kárpát-medencei) 58. alkalommal, a Kárpát-medencei forduló 3 napos rendezvény keretében zajlott 150 tanuló és kísérőtanáraik részvételével, 3 kategóriában. A versenyen a tanulók feladata esszészövegek értő és értető felolvasása, illetve szövegjelölési írásbeli feladatok megoldása volt.

A verseny célja az anyanyelvi területen tehetséges tanulók számára megmutatkozási lehetőséget biztosítani. Ez az egyes fordulók alkalmával sikeresen megvalósult, a résztvevők egyéni visszajelzést kaphattak a zsűritől teljesítményükről, tapasztalatot szerezhettek a versenyzés területén. A felkészülés során tanáraik segítségével megismerkedtek számos esszészöveggel, amelyek bővítették ismereteiket, irodalomban való jártasságukat, fejlesztették intra- és interperszonális készségeiket.  A versenyen részt vevő tanulók anyanyelvi kultúrájukban, kiejtésükben érezhetően magasabb szinten állnak társaiknál, a versenyzés során tovább tudták fejleszteni kiejtési, kommunikációs, szövegértelmezési készségeiket. Ezek a kompetenciák az élet minden területén jelentős előnyhöz juttatják a versenyre felkészülő tanulókat, hiszen felkészíti őket a nyilvánosság előtti szereplésre. Az anyaországbeli és határon túli versenyzők az együttes versenyzés és a szabadidős programokon való részvétel révén lehetőséget kaptak  a nemzeti összetartozás érzésének megtapasztalására, a közösségi élmény révén fejlődött a tanulók hazaszeretete, nemzeti identitása. 

Köszönjük a Nemzeti Tehetségprogram és Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatását!

A képdokumentáció az alábbi linken érhető el:

https://drive.google.com/drive/folders/1yC3_iorU_qV4H68V1k5RjSEERszpZrc6?usp=sharing

Határtalanul! HAT-KP-1-2023/1-001501
Partium és Székelyföld csodái

A 7.A és a 7.B osztályunk 2024. április 22-26-ig Erdélyben kirándult a Határtalanul program keretében.

Határtalanul – Erdély, élménybeszámolók

„Nem gondoltam volna, hogy egy ilyen hosszú és tartalmas kiránduláson fogok részt venni az osztályommal. Rendkívül nagy élmény volt ez mindannyiunk számára. A kirándulás egy hosszú utazással kezdődött. Együtt nevettünk és beszélgettünk. Rengeteg szép helyen jártunk, de az volt benne a legjobb, hogy mindezt együtt nézhettük meg. Együtt vonultunk
végig a Békás-szoroson, együtt énekeltük el a Himnuszt és együtt túráztunk a Hargitára.”

„ Erdély csodaszép! Az összes épület, hegy, völgy, puszta és templom – minden elképesztően szép. Az öt nap alatt, amit ott töltöttünk rengeteget láttunk a hely különlegességeiből, rengeteg fantasztikus programunk volt. Ha egyet kellene választanom, akkor a tordai sóbányát mondanám kedvencemnek.”

„A kiránduláson nagyon sok látványosságot megnéztünk, közülük a legszebb szerintem a Medve-tó volt, de a kedvencem az a juhfarm, ahol juhtejből készült sajtot kóstolhattunk meg. Annak is örültem, hogy egyik este néptáncosok jöttek hozzánk és rengeteg körtáncot tanultunk.”

„Néhány hete az osztályunk Erdélybe látogatott el, hogy megismerhessük a természeti kincseit, épületeket, az ott élő magyarok kultúráját. Az első nagyobb megállónk Nagyváradon volt, ahol csatlakozott hozzánk egy idegenvezető, aki az út során nagyon sok érdekes történetet mesélt nekünk.”

„Ez a kirándulás tele volt elképesztő élményekkel és nem volt egyetlen negatívuma sem, mert a buszúttól elkezdve a Hargita megmászásáig mindenben volt valami nagyon varázslatos.”

„Nem tudnék egy vagy két kedvenc helyet vagy programot választani, mindegyik hatalmas élmény volt, mégis szeretném kiemelni a biogazdaságban és a gyermekotthonban tett látogatásunkat. Itt
találkozhattunk erdélyi magyarokkal, betekintést nyerhettünk a mindennapi életükbe. Hogy még jobb lehessen a kirándulás, természetesen az izgalmak sem maradtak el: egyik este medveriasztást kaptunk a telefonjainkra. Szerencsére nem volt semmi baj, csak egy közeli településen
medvét észleltek. Összefoglalva csodálatos volt ez az öt nap, hatalmas élmény volt. Azt hiszem mindannyian állíthatjuk, hogy életünk egyik legjobb, legizgalmasabb, legélménydúsabb és nevetésben leggazdagabb hete volt.”

„Székelyföldön nekem a székelykapuk tetszettek a legjobban és az ottani hagyományok.”

„Számomra a legkedvesebb pillanatok azok voltak, amikor együtt nevettünk, játszottunk és beszélgettünk. Például amikor felvittek minket a Hargitára, mi pedig végig énekeltük az utat. Az egyik kedvenc programom, amikor körtáncoltunk, mert mindenki boldog volt és gondtalan.

Jártunk számos gyönyörű helyen, mint például a Békás-szoros vagy a Gyilkos-tó. Meglátogattunk egy kis farmot is, amit sosem fogok elfelejteni, mert megismertünk három kedves kislányt, akik nagyon sokat meséltek nekünk arról, hogy milyen Erdélyben egy farmon élni, ahol mindent maguknak termelnek és távol vannak a várostól.”

„Erdélybe érve rengeteget csodáltuk a tájat, én úgy éreztem, mintha a hegyek folyamatosan körbeölelnének minket. Nagyváradon csatlakozott hozzánk az idegenvezetőnk, akire a kirándulás végére legendaként tekintettünk.”

Határtalanul! HAT-KP-1-2023/1-001487

Irodalmi és természeti kincskeresés Erdélyben

 Részletek a 7. b osztály tanulóinak  élménybeszámolóiból

„Utazásunk során sok finom ételt kóstolhattunk meg. A vacsora mindig finom, a reggeli pedig svédasztalos volt. Az első szálláson vacsorának csorbalevest és paradicsomos szószban húst kaptunk krumplipürével. A második szálláson is volt csorbaleves, de volt töltött káposzta, pörkölt, húsleves, csirkecomb rizzsel. Finom sütiket is kaptunk: almás pitét, hájas tésztát. Útközben több helyen is finom kürtös kalácsot ehettünk.”

„Nekem a legjobban a tordai hasadék tetszett, mert alapból már hallottam a legendát és szerintem Szent László volt a legjobb király. És ez által mindig el akartam menni a legenda helyszínére. Amúgy a túra is szuper volt a hasadékban.”

„A reggeli mindkét szálláshelyen svédasztalos volt: húsok, sajtok, szörpök, tej, pirítós, rántotta, virsli, tükörtojás, helyi különlegességek.”

„A legszimpantikusabb látnivaló a Pádis-fennsík volt. Lenyűgöző ez a zöld terület, dimbes-dombos táj, a fű is másmilyen volt, láthattunk havat áprilisban. Nagyon tetszett ez az egész környezet, és életemben először láttam ilyen havas-sziklás hegycsúcsot. Az is tetszett, hogy pont mielőtt elindultunk, tanultunk bioszon a tajgák növényvilágáról, és be tudtam azonosítani pl. a fenyőfajtákat. Nagyon kedves volt az idegenvezetőnk és minden érdekességre felhívta a figyelmünket. A visszafelé vezető úton még különleges kavicsokat is tudtam gyűjteni otthonra. Láttunk útközben egy nomád könyvtárat is, ami számomra elég érdekes volt, egy átlátszó burokban volt egy nagy könyvespolc tele könyvekkel. Gondolom ilyen becsületkasszával működött.”

„Amikor megérkeztünk a szállásra gyönyörű volt a hold is, és a felhők is bekúsztak a hegyek közé. A mi szobánk a völgyre nézett, szembe velünk meg egy hegy volt.”

„Nekem a sóbánya tetszett a legjobban. A bányába egy hosszú kikövezett út vezetett, és a bánya nagyon lélegzetelállítóvá vált: az összes fal tömör sóból volt és volt néhány hatalmas kürtő, amikben régen a bányászat folyt. Ezek a kürtők akár 100 méter mélyek és villanykörte alakúak voltak. Az egyiknek még egy tó is volt az alján. Az egyik kürtőbe 200 lépcsőn le is mentünk, az egész bányában lehetett sót nyalogatni.”

 „Olyan jó töltött káposztát és csorbalevest ettünk ott, hogy még anyám se tud olyat csinálni.”  

„Nekem a Tordai-hasadék nagyon tetszett. Szép volt a minket körülvevő hegy, távolról is. Majdnem végig egy kb. 4 méter magas 1 méter széles párkányos sétáltunk, több km-en keresztül. Volt drótkötél, amibe lehetett kapaszkodni, ezért nem volt olyan félelmetes.”

„Nekem a legjobban a Vajdahunyad vára tetszett, nagyon gyönyörű volt. Kívülről úgy nézett ki, mint egy vár egy meséből. Nagyon szeretem a várakat, szóval felejthetetlen élmény volt. ”

„Ami mindenkit szíven ütött, hogy nem volt se wifi, se térerő a panzióban. A második szállás már sokkal jobban tetszett, otthonosabb volt, ugyanis egy külön kert volt tele virágokkal. Maga a szoba elég régies volt, de jót szórakoztunk benne.”

„A kedvenc látnivalóm a botanikus kert és utána a sárkánykert volt. Sok nagy kaktusz volt, és a sárkánykertben láttunk egy foltos szalamandrát, akit elfelejtettünk elnevezni. Ez azért szégyen. A mosdó állapotáról nem ejtenék szót.”

’A sóbánya után ellátogattunk a testvériskolához, ahol körbevezettek minket, majd a könyvtárban egy festőnő tartott nekünk előadást. Ezután a testvériskola diákjaival kirándultunk a Tordai-hasadékban.” „Mindent egybevetve úgy vélem, ez volt életem legjobb kirándulása. “

NTP-TMV-23-0095 A Kárpát-medencei Szép Magyar Beszéd Verseny megszervezése

A verseny célja a Kárpát-medencében élő magyar nyelvű középiskolás tanulók kiejtésének fejlesztése, a nyilvánosság előtti szereplésre való felkészítés, a nemzeti identitás fejlesztése. A verseny egy maximum 3 perc időtartamú szabadon választott 20–21. századi magyar esszé vagy értekezés (részlet) felolvasásából és egy kötelező szöveg tolmácsolásából áll.

Az esemény részletes leírása:

A verseny anyaga

Szóbeli feladat:

A vetélkedő résztvevőinek egy – a forduló rendezői által kijelölt – kötelező és egy magukkal hozott szabadon választott 20–25 soros prózai szöveget kell felolvasniuk. A szöveg csak eredeti, magyar – 20-21. századi – közlő prózai stílusban (irodalmi vagy igényes köznyelven) megírt mű lehet, amely nem tartalmaz párbeszédet, sem régies, sem tájnyelvi (nyelvjárási), sem kevéssé ismert idegen szavakat.

A versenyzők teljesítményének értékelésének szempontjai: szövegértés, szöveghűség, hangvétel, hangképzés, hangsúlyozás, szünettartás, természetes beszéd.

Írásbeli feladat:

„Beszélni nehéz” jellegű feladat írásbeli megoldása.

Kategóriák:

  1. gimnáziumi tanulók
  2. szakképző iskolák (szakgimnázium, szakközépiskola)

A Kárpát-medencei forduló időpontja: 2024. április 19-21.

Helyszín: Kazinczy Ferenc Gimnázium (9021 Győr, Eötvös tér 1.)

Jelentkezés:A megyei fordulót szervező intézmények március 18-ig elküldik a Kárpát-medencei fordulóba jutott tanulók nevezését.

Az esemény tehetségterülete: nyelvészeti, interperszonális, intraperszonális

Köszönjük a támogatást a Nemzeti Tehetségprogramnak és a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak! 

NTP-SPEC-22-0084, “Szólj, s ki vagy, elmondom!”

A tehetséggondozó programunk játékosan, interaktív módon, minél több gyakorlati megnyilvánulási lehetőséget adva – három egymásra épülő modulban – fejlesztette a tanulók nyelvi tudatosságát.

A foglalkozásokat a kooperatív tanulás módszertanára építettük. Változatos munkaformákban tevékenykedtettük a diákokat, felhasználtunk élménypedagógiai, drámapedagógiai, kreatív írásgyakorlatokat. Az első modul főbb tevékenységei: médiatudatosságra nevelés, sajtóműfajok megismerése, gyakorlati alkalmazása, instagram-oldal és honlap szerkesztése. A második modul feldolgozása szövegalkotási feladatokkal, nyelvhelyességi gyakorlatokkal, kreatív írásgyakorlatokkal történt. A harmadik modulban retorikai műfajok, beszédművek tanulmányozásából indultunk ki, egyéni és páros retorikai gyakorlatokat végeztünk, megismerkedtünk a disputa műfajával. A program minden elemét úgy szerveztük, hogy a drámajáték és a digitális módszerek támogassák a tanulói tevékenységet.

Az egyes modulokat rendhagyó foglalkozásokkal zártuk: disputával, írópályázattal (amelynek díjkiosztóját irodalmi teadélután keretében ünnepeltük meg) és az Oxygen Media stúdiójának meglátogatásával. Ezeknek a programoknak az anyanyelvi fejlesztés mellett pályaorientációs funkciója is volt.

A tárgyi eszközeinket a pályázat segítségével készségfejlesztő tabletekkel, szakkönyvekkel, munkafüzetekkel, digitális adathordozóval bővítettük.

Kiegészítő programként májusban egy budapesti kirándulást tudtunk megvalósítani. A kirándulás célja a magyarságtudat erősítése, kulturális élmények szerzése, a kreativitás, a véleményalkotási és kognitív képességek fejlesztése, illetve csapatépítés, rekreáció volt. Tárlatvezetéssel, múzeumpedagógiai foglalkozással megtekintettük a Szépművészeti Múzeum reneszánsz kiállítását és ellátogattunk a Budapesti Állat- és Növénykertbe.

További kiegészítő programként szerveztünk egy interaktív szülői délutánt, amelynek során a tehetségprogramban részt vevő diákok szülei bepillantást nyerhettek a munkánkba, illetve tehetségtanácsadáson vehettek részt. Diákjaink készítettek egy rövidfilmet a tehetséggondozó programról, amely itt tekinthető meg: https://youtu.be/13VzXT7ZkEY

Nagy örömünkre szolgált, hogy megvalósíthattuk a tehetséggondozó programot, szándékaink szerint folytatjuk a megkezdett munkát, és a jövőben is pályázni szeretnénk a Nemzeti Tehetségprogram felhívásaira. Köszönjük a támogatást a Nemzeti Tehetségprogramnak!

A program megvalósításához kapcsolódó fotódokumentáció itt található: https://docs.google.com/document/d/1VrmYOebjc2BrmIMJcRsi5_sI8HSS_nVA/edit?usp=sharing&ouid=110168151875344333934&rtpof=true&sd=true